"چرا سرزمین فلسطینی ها رو مدزدید و اون ها رو میکشید؟"

تاحالا فکر کردید نظر خود اسرائیلی ها در این باره چیه؟

من برام خیلی وقت پیش سوال پیش اومده بود که وقعا پیش خودشون چی فکر میکنن؟ اگر من اونجا به دنیا اومده بودم ممکن بود چجوری فکر کنم

این سوال چندین سال بود تو مغزم خاک میخورد که بلاخره این ویدیو رو دیدم

(برای دیدن ویدیو منبع در یوتیوب روی عکس بالا کلیک کنید)

 

حالا میخوام بخش هایی از متن ویدیو فوق العاده رو براتون بذارم ، مخصوصا برای کسایی که این سوال براشون پیش اومده و زبانشون خوب نیست یا دسترسی به یوتیوب ندارن

نکته اول : تا جایی که متوجه بشم ترجمه میکنم پس بخشهایی که نمیفهمم ترجمه نمیشه و شاید اشتباه هم داشته باشم

نکته دوم : مصاحبه ها از افراد داخل تلاویو هست

پیشنهاد مهم : نفر نهم خیلی نابه چون که خودش سرباز (یا اگر اشتباه ترجمه نکرده باشم فرمانده) ارتش اسرائیل بوده توی غزه

 

نفر اول : Avi

 

 

 

- چرا یهودی ها فلسطینیها  رو میکشن و سرزمینشون رو میدزدن؟

- کی گفته ما چیزی رو دزدیدم؟ چی رو دزدیم اصلا؟

- سرزمینشون رو

- کوش؟ نشونم بده؟ (تو به من جایی که دزدیدیمو نشان بده:-D )

- خوب اصلا بیا اینو بگیم ، امروز یکی از روستاهای فلسطینی ها گرفته شد و به ارتش سپرده شد

- این سرزمینی هست که ما داریم مال خودمونه (با حالت چهره اش ساده بودن قضیه و بی تفاوتی رو نشون میده) ، منظورت چیه؟ اونها میتونن بیان و اینجا رو هم مطالبه کنن ، اگه اینجوریه هر زمینی که دست ارتش هست دزدیه؟ از نظر اعراب افراطی اصلا جایی برای صحبت نیست ، ماهمه باید تو دریا زندگی کنیم(بی خانمان باشیم) ، همیشه افراطی گری وجود داره در هر دو طرف ، مشکلی نیست

 


- نفر دوم Moti (سوال داشت از کس دیگه ای پرسیده میشد که از اون سمت شروع کرد با صدای بلند خطاب به سوال شونده راهنمایی رسوندن که اینو بگو و اونو بگو که دوربین رفت سراغ اون)

 

 

 

- [سوال قبلی و در ادامه ] براساس پرسش مردم ما اومدیم اینجا و سرزمینشون رو فتح کردیم و اونا رو انداختیم بیرون

- [از دور بلند میگه که] بهشون بگو که برن تاریخ بخونن ، این سرزمینیه که به ما وعده داده شده (همسرش هم همراهیش میکنه) آره برو بهشون بگو

- برای رسیدن به پاسخ این سوال باید به ابتدای تاریخ رجوع کنیم ، بر اساس کتاب مقدس سرزمینی حتی بزرگتر از امروز بهمون وعده داده شده ، ایران و عراق و سرویه همه به ما وعده داده شدن، پس امروز ما یه جورایی تو بالکن خونمون زندگی میکنیم( دوستان پاشید بریم حلالیت بطلبیم خونشون رو غصب کردیم ظاهرا ، نمازاتونم درست نیست در جریان باشید ملک غصبیه)

[در ادامه هم میگه که یه جورایی قضیه به مذهب برمیگرده و ظارا نظرش اینه که اینا حق انتخاب داشتن بین لبنان و سوریه و مصر و فلسطین و ... و بینشون فلسطین رو انتخاب کردن و با بقیه هم صلح کردن ، خیلی لهجه اش بده متوجه نمیشم درست چی میگه]

 

- چرا اعراب رو میکشین؟

-فک میکنم این به یه مشکل از دوهزار سال پیش بین تو ملت برمیگرده ، اینکه نفهمیدن چطوری با هم زندگی کنن ، در واقع به نظرم این یه جور اختلاق عقیدتیه ، اعراب راه کنار اومدن با ما رو پیدا نمیکنن ، اونها به ما حس بدی مینتقل میکنن میخوان مارو بندازن بیرون به بچه هاشون و همسرشون این کارا رو یاد میدن [یه چیزایی هم در مورد مهدکودک گفت]

-منظورت اینه که اونا میخوان مارو تو مهدکودک بکشن یا میخوان اینجور جلوه بدن که ما تو مهدکوک ادم میکشیم؟

- حالا خیلی نیمخوام در اون مورد بحث کنم ولی کلا مشکل توی چندنسل همینجوری مونده ، حالا چون ما اینجا زندگی میکنیم و اسمشو گذاشتیم اسرائیل ، این مشکل دو هزارسال قدمت داره و از زمان کتاب مقدس بوده

 


-نفر سوم: Doron (موتی جون وسط سوال اینشون پریده بود)

 

 

 

- در جواب سوا چی میگی؟

[اینجا بازم نر دوم از اون دور راهنمایش میکنه] بهش بگو که اونا تروریست هستن و عرب نیستن ، اینجا تفاوتی وجود داره

-[جواب خود نفر دوم] من به سال جواب نمیدم چونکه صورت مسئله اشتباهه ، اصلا درست نیست ما اعراب رو نمیکشنیم ، این توی مرام ما نیست این هدف ما نیست ، ما فقط دفاع میکنیم و در زمان های لازم حمله میکنیم مه به کسانی که ما رو در خطر نمیندازن شلیک نمیکنیم ، هدف کشتن نیست ما نمیخوایم کسی رو بکشیم



نفر چهارم : Lilaeh

 

 

 

- [سوال اول پرسیده میشه]

- به کم سوال طولانی نیست؟ من نمیدونم جوابشو

- جوابی نداری؟ خیلی خوب به نظرت اسرائیلی ها سرزمین اعراب رو میدزن و اونها رو میکشن؟

- فکر میکنم که ... بله ، سرزمینشون رو میدزدن ، در مورد کشتنشون من میگم که میرن و میکشنشون ... واسه تفریح(یعنی میگه دلیل دارن) ، من از اون جنبه نمیبینمش ولی خوب اره در کل جنگ احمقانه ایه و اسرائیلی ها... من کاری که با اعراب میکنن رو قبول ندارم (ایشون اگر با همین عقاید نصبت به جمهوری اسلامی تو ایران بود احتمالا میشد غرب زده ی محارب امام زمان و ضد ولایت مطلقه ی فقیه)

 


نفر پنجم: Roi

-[سوال اول]

- سوال قشنگی کردی ، اولاکه اسرائیلی ها اعراب رو نمیشکن ، سرزمینشون رو هم نمیدزدن (فک کنم قبلش داشته اهنگ " همه چیز ارومه من چقدر خوشبختم" رو پوش میداده )

 - [پرسشگر در حالی که میخنده] نمیخوای چیزی اضافی کنی ، اخه فلسطینی هایی هستن که کشته شدن این وسط...

- خوب اسرائیلی ها هم کشته شدن ، چه کسی اسرائیلی هارو کشته ؟ چه کسی سرزمینشون رو دزدیه؟ شما نمیتونید سوالی مثل این رو بپرسید


نفر ششم : Sivan

- [سوال پرسیده میشه]

- اوه اوه چه سوال سختی ... من جواب خوبی براش ندارم

- خیلی خوب ، فک میکنی اصلا صورت مسئله درسته ؟- فک نمیکنم اصلا سوال در مورد درستی و غلطی پیش فرض مسئله باشه

- خوب حالا بذار ازت بپرسیم به نظرت اصلا همچین اتفاقی میافته؟ (اسرائیلی ها اعراب رو میشکن و سرزمینشون رو میدزدن)

- من فکر میکنم با سرزمینی رو گرفتیم (یا اشغال کردیم) و مردم هم در جنگ کشته میشن و این موقعیت متفاوتیه


نفر هفتم : Yoav

- [سوال اصلی پرسیده میشه]

- من فکر میکنم دلیلش اینه که اهداف ملی گرایانه اونها در برابر اهداف ملی گرایانه ی این کشور (اسرائیل) قرار داره ، اونها نمیذارن ما زندگی عادی و روزمره امون رو داشته باشیم


نفر هشتم : Tomer

- [سوال رو میپرسه]

- من اعراب رو میکشم؟ من دوست اعرابم

- سوال به صورت کلی در مورد اسرائیلی هاست شاید در مورد فرد شما صدق نکنه

- من فک نمیکنم واقعا اونها اعراب رو بکشن

- قبول داری که سرزمین اعراب رو میدزدن؟

- [سرش رو به معنی "شاید" کج میکنه ] سرزمین اعراب؟ واقعا سرزمینه اعرابه؟ بگو سرزمین یهودی ها ، همینه ، من سیاسی نیستم

- ولی میدونی چرا اسرائیلی ها اعراب رو میشکن ؟ سوال اصلی این بود که چرا اعراب رو میشکید و سرزمینشون رو میگیرید؟ جوابت به این چیه؟

- اسرائیلی ها اعربا رو نمیکشن بلکه کسانی رو میکشن که میخوان اسرائیلی ها رو بکشن ، جنگه دیگه ، تو توی خیابون نمیبینی که یه اسرائیلی یه عرب رو بکشه ، همچین چیزی میبینی؟


نفر نهم : Shalom

- [سوال اولیه]

- ما این کار رو نمیکنیم

- خیلی خوب ، میخوای بیشتر توضیح بدی؟

- باشه من توی ارتش بودم ، من توی غزه بودم ، یک فرمانده بودم ! و اگر راستش رو بخواید ما اینکارو نمیکردیم فقط از خودمون دفاع میکردیم ، همین


نفر دهم : Eli

- [سوال رو میپرسن ازش]

- [بعد از مدتی فکر کردن] جواب های زیادی برای این سوال وجود داره ، به نظرم اکثر اسرائیلی ها صرفا دارن بر اساس اجتماع پیش میرن ، چیزی که ما در مورد اعراب میگیم عکس العمل رویدادهایی هست که اتفاق میافته مثل حملات تروریستی اما خوب بازم دلیل نمیشه بگیم همه اعراب تروریست هستن

- یعنی میگی اسرائیلی ها دلیلیشون برای انجام این کارها این حرف هست که دائم گفته میشه که "اعراب علیه ما هستن و ما باید کاری بکنیم"؟

- [سرش رو به نشونه تایید تکون میده] آره (بعدم میذاره میره یهو :-| )


اینم از این

شباهت های قابل توجی با مردم ما دارن

من به شخصه فک میکنم اگر بینشون بودم احتمالش زیاد بود که میشدم مثل اون خانومه که مخالف حکومت بود

ادم نباید زیادی تحت تاثیر رسانه ها قرار بگیره

چ خارجی و چ داخلی

به خصوص داخلی که توی ایران شدیدا جبهه داره و به هیچ وجه ذره ای ازادی نداره

به نتایج انتخابات های توجه کنید که چند دردصد مردم رای دادن ، بعد ببینید از این درصد افراد واجد شرایط که رای ندادن حرف چندتاشون توی تلوزیون گفته شد (یه راهنمایی میکنم خیلی دنبال اعداد بالاتر از صفر نگردید)

حق جو و حق طلب باشیم

یاعلی