در راستای دور شدن از فضای سربازی یه پست خیلی سربازی بذارم

توجه کنید بعضی وقتا چقدر با ذهن بسته به سمائل نگاه میکنیم؟

مثلا میاییم میگیم دزدی کار بدیه

خوب این درست

بعدش میگیم دزد ادم بدیه

این دیگه درست نیست

یعنی چی دزد ادم بدیه؟ دزد به کسی گفته میشه که عمل دزدی رو انجام بده

چه یک بار چ صد بار

ولی در حالتی که صدبار هم عمل دزدی رو انجام بده چقدر از زمان زندگیش صرف دزدی شده

یه ادم (جدای از این که دزد هست یا نیست) 24 ساعت در روز و 365 روز در سال و چندین و چند تا از این سالهای 365 روزه عمر میکنه

چند درصدش صرف عمل دزدی با همه ی مخلفاتش(نقشه کشیدن برای دزدی ، اماده کردن و سایل و ...) میکنه؟

باقی عمرش چی؟

وقتی از دید یک بچه یا یک همسر به اون دزد نگاه کنید شاید خیلی هم بد نباشه

شاید حتی یک قهرمان باشه

یک نجاتگر

یه زمانی با یه نفر دعوام شد

توی خلوت خودم ناخوداگاه خواستم از ابزار دعا بر علیهش استفاده کنم ، حداقل دل خودم شاید یه کم اروم بشه

ولی وقتی فک کردم که اون ادم میتونه برای چقدر از ادما یک فرشته باشه پشیمون شدم

اون به من ظلم کرده بود ، قطعا همینطوره ولی برای مادرش اون چه ادمیه؟

احتمالا یه پسریه که وقتی میبیندش کلی دلش قنج میره

یا برای باباش یه موجودیه که قراره اشتباهای اون رو تکرار نکنه و موفق بشه

یا برای همسرش یا دوست دخترش یا هرچیز دیگه ای که داره اون  قراره براورده کننده ی ارزو ها باشه

البته اون بنده خدا بچه نداشت ولی اگه داشت شاید قهرمان بجه هاشم بود

شایدم هیچکدوم نبود

ولی خوب

اگر بود چی؟ حتی احتمالش هم باعث میشه ادم از تلافی کردن یا برچسب زدن یا خیلی کارای دیگه پشیمون شه

به نظرم هیچ ادمی دزد نیست یا هر برچسب دیگه

هر ادمی ، ادمه

ادمی که دزدی هم کرده یا نکرده

قتل هم کرده یا نکرده

وقتی به داعشیا نگاه میکنم میتونم درک کنم که نگاه بعضی از کشورهای غربی راجع به خودمون یا روحانیامون چجوری  فک میکنن

و چقدر هم اشتباه فکر میکنن گاهی اوقات

پس میخوام بگم حتی اون داعشی هم قبل از اینکه داعشی باشه یه ادمه

نمیگم نباید پدرشون رو در بیارن

ولی این که بدونیم و همیشه به خودمون یاداوری کنیم که حتی اونا هم ادمن میتونه خیلی خیلی مفید باشه و شاید از کشتن بعضیاشون کم بشه

یا بشه راهکاری برای خروجشون از دسته تروریستها پیدا کرد

یا حداقل بشه واقعا شناختشون ا وقتی قرار شد نقشه ای برای شکستشون کشیده بشه ، نقشه به واقعیت نزدیک تر باشه